Μερικές αιρετικές σκέψεις για την παιδεία

Από τότε που ήμουν μαθητής (πάνε κάπου 13 χρόνια) , άκουγα για τα χάλια της παιδείας μας τόσο της μέσης όσο και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Κάποια χρόνια πριν δεν υπήρχε το ιντερνέτ με όσα αυτό συνεπάγεται για την ελευθερία πληροφόρησης του πολίτη. Σήμερα όμως ο καθένας μπορεί να κάνει την έρευνά του και να ανοίξει τα μάτια του σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί στο χώρο της παιδείας. Πριν μιλήσουμε για την παιδεία θα πρέπει να δούμε που βρισκόμαστε στον κόσμο. Μέσω του Google, αν βάλεις ως λήμμα world’s top universities θα βρεις πολλές ιστοσελίδες μεταξύ των οποίων η ARWU και η topuniversities . Όσον αφορά στην ARWU μπορείτε να διαβάσετε σχετική αναφορά στην wikipedia . Τα κριτήρια είναι οι υποδομές, το curiculum των καθηγητών, οι δημοσιέυσεις φοιτητών σε επιστημονικά περιοδικά, η έρευνα κλπ

Αποδεχόμενος την εγκυρότητα των στοιχείων προχωράω και ψάχνω τα ελληνικά πανεπιστήμια και τη θέση της Ελλάδας στην παγκόσμια κατάταξη.

Σύμφωνα με το ARWU:

• Το καλύτερο πανεπιστήμιο της χώρας, το Πανεπιστήμιο Αθηνών βρίσκεται κάπου μεταξύ της θέσης 200 και 300 σε παγκόσμια κλίμακα

• Σε ευρωπαϊκή κλίμακα είναι κάπου στη θέση από 80 έως 124

• Σε επίπεδο χώρας, βρισκόμαστε στη θέση 29 στον κόσμο!

Και πάνω από εμάς βρίσκονται πιο μικρές χώρες όπως το Βέλγιο, η Ολλανδία, η Δανία, η Φινλανδία, αλλά και άλλες πιο φτωχές θεωρητικά όπως η Αργεντινή, το Μεξικό και η Νέα Ζηλανδία

Σύμφωνα με το topuniversities:

Το πανεπιστήμιο Αθηνών είναι στην θέση 200 στον κόσμο και 82 στην Ευρώπη.

Δεν ξέρω πώς θα κρίνουν κάποιοι αυτά τα στοιχεία, αλλά για μένα είναι ντροπιαστικά, για να μην πω καλύτερα ρόμπα. Από τη μια έχουμε μια χώρα που έχει ανάγει (και καλά κάνει) την αρχαία ιστορία της και τον πολιτισμό της σε σημαία της στη διεθνή σκηνή και από την άλλη βλέπουμε τα ανώτατα εκπαιδευτικά της ιδρύματα να βρίσκονται σε κατώτατες θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη. Λογικό λοιπόν να μειδιούν οι ξένοι όταν ακούν για Αρχαία Ελλάδα από ένα λαό που καυχιέται για τους μακρινούς προγόνους του αλλά σήμερα δεν μπορεί να πρωταγωνιστήσει σε κανένα επίπεδο διεθνώς. Εκτός αν έχουμε επιλέξει να αφήσουμε τις όμορφες παραλίες μας και το greek souvlaki να μας εκπροσωπήσουν…τη γραφικότητα δηλαδή.

Διαβάζω εδώ ότι η Ελλάδα διαθέτει το χαμηλότερο ποσοστό επί του ΑΕΠ για την παιδεία. Αντίστοιχο άρθρο εδώ

Ο Γ. Παπανδρέου υποσχέθηκε να ανεβάσει το ποσοστό του ΑΕΠ στο 5% αλλά υπάρχουν αμφισβητήσεις για το πώς και από πού θα παρθούν τα χρήματα αλλά και για την αξιοπιστία της εν λόγω δέσμευσης όπως πολλές άλλες στην Ελλάδα.

Βλέπουμε λοιπόν ότι επί τόσα χρόνια ένα τόσο σημαντικό θέμα όπως η Παιδεία και ειδικότερα η Πανεπιστημιακή μόρφωση βρίσκεται στο έλεος του εκάστοτε Υπουργού Οικονομικών που δεν του βγαίνουν τα κουκιά γιατί προφανώς πρέπει να φάνε όλοι.
Δυστυχώς για να βγούμε από αυτόν το φαύλο κύκλο θα πρέπει να σπάσουν ορισμένα ταμπού όπως αυτό της δωρεάν τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και κατά δεύτερο λόγο του πανεπιστημιακού ασύλου.
Η άποψή μου είναι ότι η τριτοβάθμια εκπαίδευση θα πρέπει να είναι μερικώς αυτοχρηματοδοτούμενη από τους ίδιους τους φοιτητές ανάλογα με το βαλάντιο του καθενός. Θα πρέπει να συνεισφέρουν οι ίδιοι οι φοιτητές στο μέλλον τους και όχι να περιμένουν από την εκάστοτε κυβέρνηση όσα περισσεύουν από τους εξοπλισμούς, τις μίζες τα Βατοπέδια κλπ. Μια τέτοια κίνηση θα σήμαινε ότι η νεολαία επενδύει στον εαυτό της, στο μέλλον της.
Ας δούμε μερικά γεγονότα. Είμαστε η πρώτη χώρα ευρωπαϊκά σε εξαγωγή φοιτητών. Αναρίθμητα παιδιά έχουν αποφασίσει να ξενιτευτούν σε χώρες όπως η Αγγλία, η Ιταλία, η Βουλγαρία, η Τσεχία και η Ρουμανία γιατί δεν πέρασαν πριν κάποια χρόνια τις πανελλήνιες. Αν υπήρχαν πιο πολλά πανεπιστήμια δηλαδή πιο πολλές θέσεις θα γινόταν αυτό; Πάρα πολλές οικογένειες αναγκάστηκαν να πληρώνουν κάθε μήνα 1000 τουλάχιστον ευρώ για να συντηρήσουν έναν φοιτητή στο εξωτερικό. Αυτό σημαίνει 12.000 ευρώ το χρόνο. Στην περίπτωση δε της Αγγλίας πολύ παραπάνω. Σε αυτό πρέπει να προσθέσουμε και τους κινδύνους που υπάρχουν όταν ένα παιδί 19 χρονών βγαίνει στο εξωτερικό για να σπουδάσει. Καθυστέρηση στις σπουδές γιατί η οικογένεια δε μπορεί να ελέγξει, πολλοί είχαν επαφές με ναρκωτικά κλπ. Υπάρχει κανένας γονιός που αν του έλεγες να πληρώνει κάποια δίδακτρα στο πανεπιστήμιο προκειμένου το παιδί του να ήταν στην Ελλάδα θα αρνούνταν; Κι όμως υπάρχουν πολλοί που φωνασκούν και αντιτίθενται στην κοινή λογική αυτού του επιχειρήματος. Είναι οι ίδιοι ίσως που σε κάθε ευκαιρία ξοδεύουν υπέρογκα ποσά στο τζόγο αλλά αν τους πεις να συνεισφέρουν για την παιδεία επαναστατούν. Στην τηλεόραση αναφέρθηκε ότι οι έλληνες τζόγαραν την πρωτοχρονιά του 2008 15 δισεκατομμύρια ευρώ στα Καζίνο και σε άλλες μορφές τζόγου.  Κι όμως αν τους πεις να συνεισφέρουν για να αναβαθμιστούν τα πανεπιστήμια και για να μη φεύγουν οι φοιτητές στο εξωτερικό, θα σε πουν φασίστα και ακροδεξιό!! Είναι ίσως πιο προοδευτικό και αριστερό να τα τρώνε στον τζόγο!

Ας δούμε και κάτι άλλο. Έχουμε πραγματικά δωρεάν παιδεία σήμερα; Αν είναι έτσι τα φροντιστήρια τι είναι; Πόσες πιθανότητες έχει ένας υποψήφιος να μπει στο πανεπιστήμιο χωρίς φροντιστήριο; Αυτό συμβαίνει γιατί είναι λίγες οι θέσεις και αντίστοιχα μεγάλος ο ανταγωνισμός στα ελληνικά πανεπιστήμια κάτι που εκτοξεύει τις βάσεις σε δυσθεώρητα ύψη, άφταστα χωρίς καλό φροντιστήριο. Και γιατί είναι λίγες οι θέσεις; Οι πολιτικοί επικαλούνται την αγορά εργασίας που δεν μπορεί να απορροφήσει τους απόφοιτους. Ναι αλλά έτσι κι αλλιώς αυτός που η οικογένειά του έχει χρήματα να τον σπουδάσει πάει στο εξωτερικό, με την σχετική οικονομική αιμορραγία, και όταν τελειώσει, τις περισσότερες φορές γυρίζει στην Ελλάδα. Οπότε η Ελλάδα δέχεται άλλον έναν πτυχιούχο που αρχικά είχε διώξει επικαλούμενη επάρκεια. Ο πραγματικός λόγος όμως που τα πανεπιστήμια είναι λίγα, είναι οικονομικός. Η δωρεάν τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει 2 αποτελέσματα.

1. Ο φοιτητής κοστίζει ακριβά στο κράτος γιατί του τα παρέχει όλα δωρεάν
2. Το κράτος αδυνατεί να επενδύσει σε έρευνα και σε σύγχρονο υλικό διδασκαλίας, οι μισθοί των καθηγητών είναι σε χαμηλά επίπεδα, η λίγη έρευνα ρίχνει το επίπεδο διδασκαλίας κοκ. φαύλος κύκλος

Έτσι το κράτος εμφανίζεται απρόθυμο να ανοίξει νέα πανεπιστήμια που είναι εξαιρετικά δαπανηρά λόγω του ότι είναι αναγκασμένο να τα παρέχει όλα.

Ας αναρωτηθούμε τι το καλό και δωρεάν υπάρχει σήμερα στην Ελλάδα. Η απάντηση είναι τίποτα. Όλα τα μεγάλα έργα έγιναν με αυτοχρηματοδότηση. Το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, η Γέφυρα Ρίο Αντίρριο, η Αττική Οδός… δεν υπάρχει τίποτα το ποιοτικό που να έγινε αποκλειστικά και μόνο από το κράτος. Είναι λοιπόν λογικό να αφήνουμε κάτι το τόσο θεμελιώδες όπως η Παιδεία στην ελεημοσύνη του κράτους που εκ των πραγμάτων δε μπορεί και δε θέλει να επενδύσει άλλα χρήματα στην παιδεία;
Κάποιοι θα μιλήσουν για ιδιωτικά πανεπιστήμια. Εγώ θα διαφωνήσω. Η Πανεπιστημιακή μόρφωση πρέπει να είναι υπό την αιγίδα του κράτους. Δεν είναι σωστό να δημιουργήσουμε Πανεπιστήμια 2 ταχυτήτων. Πρέπει να έχουμε ενιαία παιδεία αλλά με τους απαραίτητους πόρους για να δουλέψει σωστά. Πώς θα γίνει αυτό;

1. Πρέπει να πληρώνουν συνεισφορά οι φοιτητές. Όχι την ίδια αλλά ανάλογα με την οικονομική επιφάνεια του γονέα. Ο φτωχός λίγα, ο πλούσιος πιο πολλά. Ταυτόχρονα υποτροφίες για τους αριστούχους. Κίνητρα για να διαβάσουν παραπάνω οι φοιτητές.
2. Το πανεπιστήμιο πρέπει να έχει μάνατζερ για τα οικονομικά του. Κάποιον που θα κρατάει το μπλοκάκι και δε θα το αφήσει να συσσωρεύει χρέη. Περισσότεροι πόροι αλλά με καλύτερη διαχείρηση για να μην τα τρώνε.
3. Θα πρέπει να απαγορευτούν οι κομματικές πανεπιστημιακές παρατάξεις. Δεν παράγουν πολιτική, παράγουν πιόνια και ανδρείκελα. Αντί ο νέος άνθρωπος να σκεφτεί μόνος του, να πολιτικοποιηθεί υγιώς, του ρίχνουν από δίπλα τις ΠΑΣΠ, ΔΑΠ κλπ κλπ όλα αυτά τα κομματόσκυλα, τα φερέφωνα των διεφθαρμένων κομμάτων, τους πουλημένους μισθοφόρους που έχουν φτάσει στο επίπεδο να διακινούν σημειώσεις (ψήφισέ με και θα σου δώσω σημειώσεις να περάσεις το μάθημα) αλλά και το πρωτοφανές κατάντημα… να μοιράζουν δωροεπιταγές (!!!)  ή να βρίζουν εν χωρώ αντίπαλους πολιτικούς αρχηγούς με συντονιστή τον Βουλγαράκη.  Είμαι φοιτητής σε ξένο πανεπιστήμιο και εδώ δεν υπάρχει καμία κομματική παράταξη στα πανεπιστήμια.. όπου είπα όσα γίνονται στην Ελλάδα κούναγαν το κεφάλι με ειρωνεία ή έβαζαν τα γέλια. Αλλά βέβαια η κομματικοποίηση των νέων ανθρώπων βολεύει τους κομματάρχες. Φτιάχνουν από νωρίς πιόνια μυημένα στην συναλλαγή.
4. Κατάργηση του ασύλου. Σε εποχές εκτροπής του δημοκρατικού πολιτεύματος όπως στην Χούντα είχε νόημα. Τώρα δεν έχει κανένα μα κανένα νόημα. Αντίθετα ευνοεί την ασυδοσία και την παρανομία. Αν χαίρεστε ως έλληνες από αυτές τις εικόνες τότε να χαίρεστε και το άσυλο. Όταν σπάνε μάρμαρα, μουτζουρώνουν αγάλματα και βάζουν φωτιές σε αίθουσες, όταν καταστρέφουν και λεηλατούν διδακτικό υλικό που θα πληρώσουμε όλοι εμείς αντί με αυτά τα χρήματα να φτιαχτούν άλλα έργα, τότε 2 συμβαίνουν : Ή είμαστε μαζοχιστές ή ηλίθιοι ωστε να δεχόμαστε ακόμα αυτό το αραχνιασμένο άσυλο που δεν υπάρχει πουθενά αλλού στην Ευρώπη. Μόνο στην Ελλάδα τη χώρα λατρείας των πεθαμένων τοτέμ και των ταμπού! Εσχάτως πληροφορηθήκαμε ότι πυροβόλησαν την κλούβα των ΜΑΤ μέσα από την πανεπιστημιούπολη με Καλάζνικοφ. Εδώ πλέον έχουμε περάσει σε επίπεδο εγκληματικότητας…για ποιο άσυλο μιλάμε, εδώ πρόκειται για μηχανισμό περίθαλψης εγκληματιών!
5. Τέρμα οι καταλήψεις. Πώς μπορείς να καταλάβεις κάτι που δεν είναι δικό σου; κάτι που ανήκει στον ελληνικό λαό. Ακόμα κι αν πεις ότι κάνεις εκλογές, είναι το ίδιο παράνομο. Με την ίδια λογική, αν σε μια πολυκατοικία η πλειοψηφία πει ότι καταλαμβάνουμε το διαμέρισμα ενός ενοίκου έχει το δικαίωμα να το κάνει!! Με ποιο δικαίωμα στερείς την είσοδο σε όσους θέλουν να κάνουν μάθημα; Με ποιο δικαίωμα χάνονται οι εξεταστικές και τα εξάμηνα; Ξέρω φοιτητές που ενώ τους έλειπαν 2 -3 μαθήματα και μπορούσαν να έχουν τελειώσει, τώρα πρέπει να πληρώσουν νοίκι για κάμποσους μήνες ακόμα συν το χάσιμο χρόνου. Υπάρχει χειρότερη στέρηση ελευθερίας από αυτό; Αποφασίζουν και διατάζουν και κλείνουν λες και ένα πανεπιστήμιο είναι μαγαζάκι τους. Ανήκουστα πράγματα στο εξωτερικό… Να λέμε κι ευχαριστώ για την 80η θέση στην Ευρώπη και κάπου 200 στον κόσμο…

Είμαι φοιτητής στην Ιταλία και έκανα ένα χρόνο Erasmus στην Ισπανία. Συνοπτικά θα σας αναφέρω τι ισχύει στις εν λόγω χώρες.

Ιταλία: Ο μέσος φοιτητής πληρώνει στο πανεπιστήμιο 800 με 1500 ευρώ το χρόνο ανάλογα με τη φορολογική δήλωση και την ακίνητη περιουσία των γονιών του. Οι πιο πλούσιοι φτάνουν τα 2000 ευρώ το χρόνο. Οι φτωχοί φοιτητές (κυρίως αλβανοί – που είναι πολύ καλοί φοιτητές – και έγχρωμοι από το Καμερούν κυρίως δεν πληρώνουν τίποτα και αν πάρουν καλούς βαθμούς παίρνουν υποτροφία.

Ισπανία: Οι φοιτητές πληρώνουν ανάλογα με το πόσα μαθήματα θέλουν να δώσουν μέσα στο ακαδημαϊκό έτος. Δηλαδή πληρώνουν αναλογικά με το πόσους καθηγητές/αίθουσες-εργαστήρια κλπ θα απασχολήσουν. Αν δεν περάσουν το μάθημα, την επόμενη χρονιά είναι αυξημένο κατά 10%. Ενα ακαδημαϊκό έτος στοιχίζει γύρω στα 1500 ευρώ. Τα μαθήματα είναι σχεδόν όλα γραπτά με σύστημα πολλαπλής επιλογής που είναι αδιάβλητο. Το αποτέλεσμα είναι ότι στην Ισπανία δεν υπάρχει το φαινόμενο του αιώνιου φοιτητή και συν τοις άλλοις έχουν υποδομές που εμείς τις ονειρευόμαστε. Καλύτερες και από την Ιταλία που φοιτώ εγώ. Αποτέλεσμα: Όλοι πληρώνουν, κανείς δε μένει πίσω γιατί κοστίζει, υπάρχουν πολλές θέσεις και στα 25 τους όλοι είναι πτυχιούχοι! Πληρώνουν μεν αλλά τελειώνουν πιο νωρίς, έχουν καλύτερο επίπεδο σπουδών και έτσι σε ένα χρόνο στην αγορά εργασίας έχουν κάνει απόσβεση τα όσα χάλασαν σε 5 – 6 χρόνια σπουδών ( δηλαδή 1500 x 6 = 9000 euro δηλαδή 6 μήνες με ένα χρόνο δουλειάς)

Το πανεπιστήμιο είναι χώρος μόρφωσης, μελέτης , έρευνας, διδασκαλίας και τίποτε άλλο. Δεν πρέπει να παράγει πολιτική όπως νομίζουν οι διάφοροι ψευτοκουλτουριάρηδες αναρχοαυτόνομοι που σε κάθε ευκαιρία το καταλαμβάνουν, το λεηλατούν, κλείνουν και παίζουν χαρτιά και καπνίζουν τσιγαριλίκια μέσα με την ανοχή και συνενοχή όλων, πρυτάνεων και πολιτείας. όποιος θέλει να παράγει πολιτική ας πολιτευτεί εκτός πανεπιστημίου, ή σε τελική ανάλυση ας πείσει τους γονείς του που ψήφιζαν και ψηφίζουν τα δύο μεγάλα κόμματα ωστε δημοκρατικά να ψηφίσουν κάτι άλλο στις εκλογές για να αλλάξει το σκηνικό.

Έχω πάρει φόρα και μπορώ να συνεχίσω για πολύ οπότε καλύτερα να κλείσω εδώ αυτή την ανάρτηση.

Η παιδεία είναι κάτι θεμελιώδες για το μέλλον της Ελλάδας. Η έλλειψη πραγματικής παιδείας κρύβεται πίσω από τα θλιβερά γεγονότα του Δεκεμβρίου 2008. Δυστυχώς σε έναν κόσμο όπως ο σημερινός τίποτα δεν είναι δωρεάν. Αν και απεχθάνομαι πολλές από τις πρακτικές αυτού του κράτος, δε μπορώ να μη θαυμάσω στον τομέα της παιδείας το Ισραήλ όπου ούτε εκεί η Τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι δωρεάν. Με τεράστιες αμυντικές δαπάνες και μια ιστορία μόλις 60 χρόνων είναι στη 12η θέση στον κόσμο ενώ η Ελλάδα στην 29η .Αυτοί έχουν ένα πανεπιστήμιο στα top 100 του κόσμου (Ιερουσαλήμ νούμερο 65) ενώ το Πανεπιστήμιο Αθηνών είναι κάπου στο νούμερο 200 παγκοσμίως… ίσως γιατί κατάλαβαν το πόσο είναι σημαντικό να επενδύεις στη μόρφωση των νέων για το μέλλον σου, και δεν υπάρχει άλλο κράτος που να σχεδιάζει με πιο προσεκτικά βήματα το μέλλον του αφού η επιβίωσή του δεν είναι δεδομένη!
Πρέπει να διαλέξουμε, παιδεία που παραπαίει και δωρεάν, ή ανταγωνιστική και με προοπτικές αλλά και με κάποιο δίκαιο χρηματικό τίμημα; Όποιος έχει λογική ας σκεφτεί, χωρίς να βιαστεί να κολλήσει ετικέτες και χωρίς κομματικές παρωπίδες.

20 Σχόλια to “Μερικές αιρετικές σκέψεις για την παιδεία”


  1. 1 Δημήτρης 7 Ιανουαρίου, 2009 στο 10:15 πμ

    ενδιαφέρον άρθρο αλλά σηκώνει πολύ συζήτηση
    αλλά έιναι κάτι το οποίο είνια λίγο περίπλοκο θέμα…
    το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα ειναι προσανατολισμένο στη θεωρία ενώ αυτά του εξωτερικού προς την έρευνα…σπουδάζοντας και στην Ελλάδα (Αριστοτελειο) αλλά και στο εξωτερικό είχα στο μυαλό μου αυτή τη χρόνια ερώτηση όλων μας για τα πανεπιστημια της Ελλάδας…πραγματικά όμως δεν ξε΄ρω τι είναι τελικά καλύτερο…προσωπικά κατέληξα ότι προτιμώ το σύστημα της Ελλάδας αν πάρουμε υπόψη την ποιότητα της γνώσης, δηλαδή προτιμώ θεωρία για το λόγο ότι προσφέρουν γενικότερη παιδεία.
    Στο εξωτερικό τα πανεπιστημία έχουν γίνει ένας κρίκος ανάμεσα σε εταιρείες με αποτέλεσμα να οι φοιτητές να είναι αφόρητα αγχωμένοι και με ένα ανταγωνισμό που τελικά μπορεί να λειτουργεί και εις βάρος τους..
    Εξάλλου όποιος έχει σπουδάσει εστω και για λίγο στο εξωτερικό πιστεύω να καταλαβαίνει πόσο γελοίες είναι αυτές οι κατατάξεις των πανεπιστημίων και πως βγαίνουν…

  2. 2 Δημήτρης 7 Ιανουαρίου, 2009 στο 10:28 πμ

    εντάξει όλα αυτά αλλά το θέμα είναι και η ποιότητα της παιδείας και φανταζομαι οτι στο Ισρήλ δεν 8α είναι και τόσο αντικειμενική…
    στην ελλαδα το εκπαιδευτικό συστημα είναι προσανατολισμένο στη θεωρία ενω στο εξωτερικό στην έρευνα…επιπλέον πραγματικά δεν ξέρω αν είναι καλό να κάνεις τα πανεπιστημια ένα συνδετικό κρίκο με την αγορά μια και έχει αποδειχτεί ότι οτιδηποτε εμπορευματοποιείται, η ποιότητα του πιάνει μετά πάτο….(σπουδάζω στο εξωετερικό,δεν το λεω έτσι χωρίς να έχω εμπειρία)
    πάντως αυτά τα ranking με τα πανεπιστήμια είναι μεγάλη μαλακία…όπως πιστεύω ότι τα κόμματα απο τα ελληνικά πανεπιστήμια πρέπει να ξεριζωθούν μια καλή όπως και το άσυλο….αν και το ιδανικό για μένα θα ήτανε να παρέμενε (αν και είναι δημιούργημα και ανάγκη μιας άλλης εποχής) αλλά να μην τα κάνανε λαμπόγυαλο μέσα οι κώθροι κάθε φορά ανα΄λογα με τις ορέξεις τους,,,

  3. 3 babis 7 Ιανουαρίου, 2009 στο 11:14 πμ

    Φίλε Δημήτρη κι εγώ σκέφτηκα αρκετά πριν γράψω τα όσα έγραψα αλλά πιστεύω οτι δεν πάει άλλο. Προσωπικά δεν κρίνω σωστό η τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα να είναι προσανατολισμένη κυρίως στη θεωρία και όχι στην έρευνα γιατί πολύ απλά η θεωρία είναι το αποτέλεσμα της έρευνας – του πειράματος. Αν δεν κάνεις έρευνα και αρκείσαι στη θεωρία είσαι καταδικασμένος να παρακολουθείς τις εξελίξεις στα επιστημονικά δρώμενα και απλά να προσαρμόζεσαι σε όσα ανακαλύπτουν οι άλλοι χρόνο με το χρόνο. Έτσι όμως δεν πρόκειται να τύχεις καμιάς αναγνώρισης σε παγκόσμιο επίπεδο, απλά διαλέγεις να είσαι ουραγός σα χώρα. Αυτό θέλουμε; Σίγουρα όχι αλλά η έρευνα κοστίζει..Ακριβώς εκεί πάει η πρότασή μου για μερική αυτοχρηματοδότηση των πανεπιστημίων απο τους φοιτητές.Λεφτά υπάρχουν,αρκεί να τα κόψουμε απο πλαστές ανάγκες, βλεπε τζόγο για παράδειγμα. Επίσης αν όλοι πληρώνουμε το πανεπιστήμιο, δε νομίζω να επιτρέψουμε το ίδιο εύκολα να τα σπάνε οι κουκουλοφόροι ψευτοεπαναστάτες. Το ίδιο και αν καταργηθεί το άσυλο. Στο εξωτερικό αν σε πιάσουν να καταστρέφεις δημόσια περιουσία του πανεπιστημίου συλλαμβάνεσαι σε χρόνο dt με βαρύτατες κατηγορίες. Στην ελλάδα η ατιμωρησία όμως έχει αναχθεί σε ψευτοιδεολογία και «επανάσταση». Έχει χαθεί το μέτρο, έχει χαθεί η κοινή λογική, όλοι έρμαια – πολίτες και πολιτικοί ενός καταραμένου «πολιτικού κόστους».

    Και μια κουβέντα για την εμπορευματοποίηση που είπες. Δεν είναι κακό να προετοιμάζονται καλύτερα τα παιδιά για την αγορά εργασίας. Είναι καλύτερο δηλαδή να μαθαίνουν ένα σωρό θεωρίες άσχετες με το χώρο εργασίας που θα κληθούν να δουλέψουν αργότερα; Είναι σωστό να λέμε, εντάξει θα τελειώσω το πανεπιστήμιο και μετά θα ξεχάσω αυτά που έμαθα και θα μάθω αυτά που μου χρειάζονται στη δουλειά μου; Άλλωστε ό,τι μάθαμε στο πανεπιστήμιο, αν δεν το χρησιμοποιήσουμε πουθενά σε ένα το πολύ δυο χρόνια θα το ξεχάσουμε, οπότε χαμένος χρόνος.
    Αυτό που λες οτι » Στο εξωτερικό τα πανεπιστημία έχουν γίνει ένας κρίκος ανάμεσα σε εταιρείες με αποτέλεσμα να οι φοιτητές να είναι αφόρητα αγχωμένοι και με ένα ανταγωνισμό που τελικά μπορεί να λειτουργεί και εις βάρος τους..» στην Ιταλία τουλάχιστον δεν ισχύει. Αυτή είναι και η ένστασή μου σχετικά με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Αν έχω ιδιωτικό πανεπιστήμιο, είναι πιο εύκολο μέσω μιας γεναίας χρηματοδότησης μια εταιρεία να «παραγγείλει» το πρόγραμα σπουδών που θέλει αυτή να μάθουν οι φοιτητές. Κάτι τέτοιο δεν θα είναι δυνατόν αν η τριτοβάθμια εκπαίδευση παραμείνει στο Κράτος αλλά με τη βοήθεια των φοιτητών. Το να δίνει μια οικογένεια 100 € το μήνα στο πανεπιστήμιο και να έχει το παιδί της σπίτι (αφού θα αυξηθούν οι θέσεις) αντί για το εξωτερικό ή την επαρχία (που θα πλήρωνε περισσότερα) δε νομίζω να είναι τόσο κακό.

    ευχαριστώ για το χρόνο που διάθεσες να διαβάσεις το μακροσκελές κείμενο 🙂

  4. 4 Δημήτρης 7 Ιανουαρίου, 2009 στο 2:33 μμ

    ναι συμφωνώ…το θέμα είναι οτι προσωπικα είμαι πολυ στη μέση στο συγκεκριμένο ζήτημα αλλά εξαρτάται απο την οπτική που διαλέγω κάθε φορά να το σκεφτώ.
    -απο τη μία σίγουρα η έρευνα είναι πολύ σημαντική και ο προθάλαμος της αγοράς εργασίας είναι πρέπει να είναι το πανεπιστήμιο μια και πλέον τα περισσότερα, και κυρίως τα κορυφαία πανεπιστημία, προσανατολίζονται στη διοχετευση εργαλειακής γνώσης χωρίς άλλωστε να το κρύβουν. Η ιδρυση ερευνητικών κέντρων μέσα στα πανεπιστημία όπου υπάρχει και η πηγή μελλοντικών εργαζομένων/επιστημόνων είναι ένα μοντελο που λειτουργεί θετικά τόσο για τα πανεπιστήμια όσο και τα ερευνητικά κέντρα όπου το ένα ανατροφοδοτεί το άλλο με περισσότερα και ποιοτικότερα (?) κίνητρα.

    -απο την άλλη όμως υπάρχει μια σημαντική πλευρά που προσωπικά είναι πολύ σημαντική..ο διαχωρισμός της γνώσης (θεωρία) απο την εφαρμογή της γνώσης(έρυενα) όπου χρειάζεται (χονδρικά) και μια διάκρηση του όρου παιδείας και εκπαιδευσης…αυτό που χρειάζεται κατα τη γνώμη μου είναι μια περισσότερη παιδεία όπου δίνει περισσότερη αξία στον όγκο της συνολικης γνώσης που παράγεται…αυτή την παιδεία μπορεί να τη προσφέρει ένα συστημα μέσω της θεωρίας…(αυτό είναι ένα τεράστιο φιλοσοφικό ζήτημα που κατα τη γνώμη μου έχει θηξει πολύ ωραία ο καστοριάδης)

    γενικά είναι ένα θέμα όπου πραγματικά θα μπορούσα με μιλάω με τις ώρες μιας και ένα διαιτές πρόγραμμα στο εξωτερικό (Οσλο) μου άλλαξε τελείως τα πιστεύω μου και άρχισα να αναθεωρώ αρκετά σχετικά με το είδος πανεπιστημίου χρειαζόμαστε….ένα κρατικό πανεπιστημίο απο ένα πανεπιστήμιο που δέχεται χρηματοδοτήσεις απο εταιρείες δεν έχει και μεγαλη διαφορα, μιας η χρηματοδότηση λειτουργεί και ώς κατευθηντήριος μοχλός για την κατεύθυνση της έρευνας (ενδεχομένως για τα αποτελέσματα της έρευνας…η διαφορά τους έγκειτα στην παραγωγικότητα όπου σίγουρα το δεύτερο σίγουρα επικρατεί…απο την άλλη όμως να βλέπω νεόυς ανθρώπους να είναι τσακισμένοι απο το αγχος λόγω του ανταγωνισμου είναι κάτι που σίγουρα δεν μου αρέσει καθόλου….

    πέρα απο όλα τα θεωρητικά που έγραψα και κούρασα 🙂
    η Ελλάδα θα μπορούσε άνετα να ποωθηθεί σαν ένας πυρήνας εναλλακτικής εκπαίδευσης διεθνώς αν χρησιμοποιήσει σωστά τα την αρχαία φιλοσοφία και την πολιτιστική της κληρονομιά αλλά και αυτό δεν το βλέπω να γίνεται….όπως είναι απαράδεκτο να μην υπάρχει ένα διεθνές τμήμα αρχαιολογίας (τόσο για πρακτική όσο και για θεωρητική μόρφωση) σε μια χώρα όπου οπουδήποτε και να σκάψεις βρίσκεις αρχαία αντικείμενα… αλλά που αυτά….
    το μόνο σίγουρο πάντως είναι ότι πρέπει να εξαληφθεί η κομματική αηδία απο τα πανεπιστήμια, αυτό πιστέυω ότι είναι μια πάρα πολύ καλή αρχή όπου μετά θα δείξει προς τα που μπορεί να τραβήξει η πανεπιστημιακή μόρφωση στη Ελλάδα….

  5. 5 babis 7 Ιανουαρίου, 2009 στο 4:13 μμ

    Δε με κούρασες καθόλου, ίσα ίσα που με έβαλες σε σκέψεις απο τις οποίες μπορεί να βγεί κάτι καλό γιατί πολλές φορές αντιλαμβάνομαι οτι μπορεί να είμαι απόλυτος.Πάντως χαίρομαι που δεν είμαι ο μόνος προβληματισμένος..

    Πολλά θα μπορούσαν να γίνουν..Κυρίως το να απαλειφθεί το κομματικό καρκίνωμα απο τα πανεπιστήμια. Αλλά έλα που βολεύει πολλούς να παράγουν πιόνια..

    πάντα επίκαιρο:

    καίω τα δέντρα χτίζω μεζονέτες, θα κάνω τα παιδιά μου μαριονέτες..

    Τζιμάκος

  6. 6 Λάμπρος Κωστάρας 8 Ιανουαρίου, 2009 στο 7:15 πμ

    Πανεπιστήμιο είναι μία ακόμα μικρογραφία της ελληνικής κοινωνίας. Κάνουν κουμάντο κομματικοί, επαγγελματίες και εκκολαπτόμενοι. Συμφωνούμε με τον πυρήνα της ανάρτησης και το αναδημοσιεύουμε.

    Φιλικά,

    http://agios-georgios.blogspot.com

  7. 7 ΠΕΑ ΚΥΑΝΕΑ 8 Ιανουαρίου, 2009 στο 11:26 πμ

    Μπράβο που θίγεις όλα αυτά τα θέματα. Η κομματοκρατία, η αναξιοκρατία, ο μεγάλος αριθμός εισακτέων σε τμήματα με χαμηλό επαγγελματικό αντίκρυσμα, η ολοκληρωτική εξάρτηση από το κράτος, η επιβολή της βίας μέσω καταλήψεων και το ανύπαρκτο ιδεολόγημα του ασύλου είναι προβλήματα που κανένας πολιτικός δεν έχει θίξει ποτέ.

  8. 8 DrTeddy 8 Ιανουαρίου, 2009 στο 6:47 μμ

    Δυστυχώς αγαπητέ μου στην Ελλαδίτσα αιρετικός είναι όποιος έχει απόψεις σαν τις δικές σου…. Οι «καταληψίες», οι καταστροφείς και οι παντός είδους «επιτροπές σοφών» συνιστούν το «λογικό» και το «πρέπον»…
    Χώρια ότι η προγονολατρεία και το «αρχαίο πνεύμα αθάνατο» που μονίμως επικαλούμαστε δεν οδηγεί πουθενά όπως πολύ σωστά λες…

  9. 9 Cωνσtantίnoς 8 Ιανουαρίου, 2009 στο 9:50 μμ

    Δε θεωρώ καθόλου αιρετικές τις σκέψεις σου, ίσα ίσα που συμφωνώ περίπου με τα περισσότερα απ’όσα λες κι έχεις καλύψει.

  10. 10 babis 9 Ιανουαρίου, 2009 στο 12:32 πμ

    @DrTeddy

    χαίρομαι που συμφωνούμε.Μια παρατήρηση

    Η στείρα προγονολατρία έιναι λάθος αλλά το να ξέρεις και να μαθαίνεις την ιστορία είναι καθήκον μας. Υπάρχει ο ελληνάρας που ζει όπως ζει σήμερα και έχει να καυχιέται οτι όταν οι κουτόφραγκοι τρώγαν βελανίδια εγώ έφτιαχνα Παρθενώνες, αλλά υπάρχει και αυτός που βλέπει την ιστορία όχι σαν ευκαιρία να κοκορεύεται αλλά σα βάρος στους ώμους του, σαν κληρονομιά που δεν πρέπει να αφήσει να χαθεί (βλέπε γλώσσα – το λάθος του μονοτονικού) και ως πρόκληση να είναι αντάξιος των προγόνων.

  11. 11 Παντελής Μπουμπούλης 9 Ιανουαρίου, 2009 στο 1:57 μμ

    Συμφωνώ σε πολλά από αυτά και διαφωνώ σε κάποια άλλα. Η δωρεάν παιδεία είναι κατάκτηση κοινωνικών αγώνων και πρέπει να διατηρηθεί υπο κάποια μορφή. Ίσως θα έπρεπε να εισαχθεί εισφορά μόνο στους «ευκατάστατους» (π.χ. εισόδημα πάνω από 18000). Το ποσό των 1500 – 2000 ευρώ που αναφέρεις για την Ιταλία (είναι πράγματι έτσι) είναι δυσβάστακτο για πολλές ελληνικές οικογένειες. Επιπλέον δεν με ενθουσιάζει ένα σύστημα που θα επιτρέπει σε έναν αλλοδαπό να σπουδάζει σε πανεπιστήμιο της χώρας μου (που λειτουργεί με δικά μας χρήματα) πληρώνοντας λιγότερο από ότι τα ελληνόπουλα.

    Επίσης διαφωνώ σε αυτά που λες περί θεωρίας. Αν οδηγήσουμε την έρευνα μόνο σε εφαρμοσμένη κατεύθυνση θα χάσουμε πολλά. Και δεν αναφέρομαι μόνο στα Μαθηματικά ή την Θεωρητική Αστρονομία, αλλά και στη Φιλοσοφία, την Ιστορία κ.λ.π. Μην ξεχνάς ότι πολλές φορές η εφαρμοσμένη έρευνα χρησιμοποίησε θεωρητικά ερευνητικά αποτελέσματα που ούτε καν φανταζόταν ο δημιουργός της θεωρίας (άλγεβρα Boole, support Vector machines κ.λ.π)

    Να προσθέσω και μερικά ακόμη σημεία που πρέπει να αλλάξουν και δεν ανέφερες:

    1) Αξιολόγηση των ΑΕΙ και ΤΕΙ

    2) Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών (είναι ανύπαρκτη τώρα)

    Γι αυτά τα θέματα δημιουργήσαμε ένα blog (paideia-gr.blogspot.com)
    Θα χαρούμε να φιλοξενήσουμε τις απόψεις σας.

  12. 12 Δημήτρης 10 Ιανουαρίου, 2009 στο 12:58 μμ

    συμφωνώ με αυτά που λεει ο Παντελης ειδικά σε σχέση με την έρευνα και ειδικά με τη χρησιμοποιηση της γνώσης σε σκοπούς όπυ ο δημιουργός τους δεν είχε προβλέψει….
    ένα ακομα πιο πρόσφατο παράδειγμα είνια η πρόσφατη οικονομική κρίση,,,όπου προήλθε όχι απο τη έλληψη εκπαίδευσης (αν και αυτό είναι ένα πολύ σοβαρό ενδεχόμενο μιας και πιστεύω ότι η οικονομική επιστημήμη χωλαίνει πάρα πολύ και όπως λένε ο οικονομολόγος είναι είναι αυτός που θα σου πει αύριο γιατί αυτό που προέβλεψε χθες δεν έγινε σήμερα) αλλά ουσιαστικά απο την έλλειψη παιδείας των οικονομολογων στην εφαρμογή των γνωσεων τους…πιο απλα απο έλλειψη ηθική παρ όλο που η οικονομική επιστημη είναι a priori ανήθικη/….
    πάντως χαίρομαι που βλέπω οτι ο κόσμος στην Ελλάδα έχει ακόμα μια ριζοσπαστική ιδεά για την παιδεια και για το πως πρεπει να είναι το εκπαιδευτικό σύστημα και δεν έχει αλλοτριωθεί απο τη μανία τόσο της Αμερικής αλλά και της Ευρώπης για την εμπορευματοποιηση της γνώσης..

  13. 13 Φώτης 10 Ιανουαρίου, 2009 στο 1:22 μμ

    1. Ο φοιτητής κοστίζει ακριβά στο κράτος γιατί του τα παρέχει όλα δωρεάν

    Υπάρχουν και χώρες όπως Σουηδία,Νορβηγία,Φινλανδία που τα παρέχουν όλα στους φοιτητες δωρεάν και κατά κάποιο «τυχαίο» τρόπο διαθέτουν αρκετά δυνατά στην αξιολόγηση τους εκπαιδευτικά συστήματα. Το κράτος στην Ελλάδα δεν παρέχει δωρεάν σίτιση, στέγαση, μετακίνηση στους φοιτητές του (είμαι φοιτητής και ξέρω). Φέτος μάλιστα ούτε και βιβλία. Τι ακριβώς εννοείται όλα και δωρεάν, επομένως κοστίζει, μάλλον χρίζει περαιτέρω διερεύνησης.

    2. Το πανεπιστήμιο πρέπει να έχει μάνατζερ για τα οικονομικά του. Κάποιον που θα κρατάει το μπλοκάκι και δε θα το αφήσει να συσσωρεύει χρέη. Περισσότεροι πόροι αλλά με καλύτερη διαχείρηση για να μην τα τρώνε.

    Και τα δημόσια νοσοκομεία έχουν όλα πλέον μάνατζερ με μισθούς 4-5.000 Ευρώ όταν οι διευθυντές κλινικής παίρνουν 2-3.000 Ευρώ. Είδατε κάποια βελτίωση στην παροχή υπηρεσιών; Εγώ όχι.

    3. Θα πρέπει να απαγορευτούν οι κομματικές πανεπιστημιακές παρατάξεις.

    Συμφωνώ απόλυτα. Να απαγορευτούν όχι, αλλά να τις διαλύσουν αυτοί που τις συντηρούν και όχι να ψηφίζουν άνευρους και χωρίς ουσία νόμους.

    4. Κατάργηση του ασύλου.

    Κάνετε μεγάλο λάθος, εκτός αν είστε σε θέση να γνωρίζετε ως Πυθία το ρού της ιστορίας και μπορείτε να πείτε με βεβαιότητα πως η χώρα δεν πρόκειται ποτέ να ξαναπεράσει χούντα. Κρίνοντας ιστορικά, επανάσταση, συμμετοχή σε 2 παγκοσμίους, εμφύλιος, δικτατορία (για τα τελευταία 200χρόνια) δε θα είχα τη δική σας βεβαιότητα για το γεγονός.

    5. Τέρμα οι καταλήψεις.

    Τέρμα στις συνεχείς καταλήψεις που πλήττουν την εκπαιδευτική διαδικασία και αποσυνδέουν το πανεπιστήμιο από την κοινωνία. Γιατί θυμίζουν το παράδειγμα του ψεύτη βοσκού. Διατήρηση και εξεύρεση μορφών διαμαρτυρίας συμβατών με την εκπαιδευτική ιδιότητα του πανεπιστημίου. Αν φυσικά κυκλοφορούν τανκς στους δρόμους και σύμφωνα με τα τελευταία γεγονότα δεν είναι και κάτι απίθανο όταν κοινοβουλευτικά συζητείται κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, τότε κατάληψη. Διαφορετικά μπορεί να βρεθούμε σε λογική εμφυλιακής Παλαιστίνης, το τάνκς να κυνηγά το νεαρό διότι διαθέτει πυρηνική σφεντόνα.

  14. 14 Geo 10 Ιανουαρίου, 2009 στο 4:56 μμ

    Μετά από 4 χρόνια στις ΗΠΑ για σπουδές και εργασία και μετά από 5 χρόνια στην Ελλάδα για σπουδές σε Πανεπιστήμιο της Αθήνας έχω να πω τα εξής:1)Αρκετές απόψεις του babi είναι σωστές.Αλλά αιρετικές οπως λέει και ο ίδιος.2)Τα πράγματα εδώ τραγικοποιούνται σε γελοίο βαθμό από δημοσιογράφους της πλάκας και από haters των ελληνικών Πανεπιστημίων(και έχουμε πολλούς τέτοιους).3)Στις Ηπα όταν πρωτοπήγα με όλην αυτλη την πλήση εγκεφάλου(πχ χαμηλού επιπέδου παιδεία στην Ελλάδα) ένιωθα αρκετά μειονεκτικά απέναντι σε ξένους.Οπως αποδειχτηκέ στην συνέχεια ήμουν λάθος κάθως από πολλούς ήξερα περσσότερα.Υπήρχαν και κάποιοι όμως έτη φωτός μακριά από τους υπολοιπους(Ιάπωνες,Ινδοί).Οπως και στην Ελλάδα είχαμε φοιτητές sponsors(μόνο για να τα σκάνε) και άριστους 4)Στην Ελλάδα από όσο ξέρω η έρευνα δεν έχει καλή χρηματοδότηση.Στις Ηπα μέχρι και εταιρείες έσκαγαν $ για έρευνα.Και μάλιστα πολλά.Οσο για υποτροφίες και δωρεές full5)Για να μην τα πολυλογώ τα Ελληνικά Πανεπηστήμια πρέπει να ΑΥΤΟΝΟΜΗΘΟΥΝ.Οσο έχουν σύνδεση με υπουργείο θα διατειρήται η κατάσταση.Αυτά προς το παρόν

  15. 15 babis 10 Ιανουαρίου, 2009 στο 5:40 μμ

    @φώτη:

    1. Μιλάς για κράτη όπου οι κάτοικοι απέχουν έτη φωτός απο τη νοοοτροπία του μέσου έλληνα. Δεν ξέρουν τι είναι φοροδιαφυγή.

    αν βάλεις λήμμα στη wikipedia «sweden social security» το άρθρο αρχίζει έτσι…

    Sweden’s social democratic economic formula, a capitalist system interlarded with substantial welfare elements, was challenged in the early 1990s by high unemployment. However, fiscal discipline over the past several years has allowed the country to weather economic challenges.

    λέει λοιπόν οτι στη Σουηδία υπάρχει η σχετική fiscal discipline ωστε το σύστημα (capitalistic όπως λέει αρχικά) να σταθεί στα πόδια του.Το ίδιο ισχύει και στην Παιδεία οπου όχι μόνο είναι δωρεάν αλλά το πανεπιστήμιο χρηματοδοτεί τους φοιτητές. Πολύ ωραία όλα αυτά και σωστά αλλά είναι εφαρμόσιμα στην Ελλάδα;;

    Παρέθεσα τα παραδείγματα Ιταλίας και Ισπανίας γιατί είναι 2 μεσογειακά κράτη με περισσότερες ομοιότητες στην ιδιοσυγκρασία του λαού μας με αυτά, αλλά και γιατί είχα προσωπική εμπειρία φοίτησης στις δύο αυτές χώρες.

    Αρα ας μη συγκρίνουμε ανόμοια πράγματα (Ελληνας καιΣουηδός).Ας συγκρίνουμε Ελληνας και Ιταλός που είμαστε πιο κοντά σα λαοί αλλά και σα ΔΙΑΦΘΟΡΑ (η Ελλάδα 5η στη διαφθορά Πανευρωπαϊκά, η Ιταλία 6η και η Σουηδία και Φινλανδία που ανέφερες 26η και 25η αντίστοιχα..ουσιαστικά ανύπαρκτη.Σα να λέμε οτι όλοι πληρώνουν φόρους και κανένας δε λαδώνει!)

    ρίξε μια ματιά εδώ

    Μπορεί λοιπόν Ελλάδα και Σουηδία να έχουν δωρεάν ανώτατη εκπαίδευση αλλά απέχουν έτη φωτός μεταξύ τους πολύ απλά γιατί το ένα κράτος αποτελείται απο ημιάγριους ενώ το άλλο απο πολίτες με μεγαλύτερη υπευθυνότητα,λιγότερο ωχαδερφισμό και φορολογική συνείδηση.

    Αυτό είναι απάντηση και στο σημείο 2 που έθεσες. Αν δεν μειωθεί η διαφθορά δε γίνεται τίποτα.Δε λέω οτι ένας μάνατζερ είναι πανάκεια.Απλά είναι καλύτερα να υπάρχει απο το να μην υπάρχει κάποιος που θα ελέγχει τα οικονομικά!Ένας κακώς υπέρογκος μισθός 4000€ που λες είναι λιγότερο επιζήμιος απο την παντελή απουσία κάποιου που ελέγχει.

    Χαίρομαι που συμφωνούμε στο 3.

    4.Οι καιροί αλλάζουν αν και θα συμφωνήσω οτι η ιστορία επαναλαμβάνεται ειδικά αν οι λαοί δε μαθαίνουν απο τα λάθη τους.
    Αν και όποτε έρθει Χούντα αγαπητέ μου δεν θα σεβαστεί κανένα άσυλο.Θα μπουκάρει όπως μπόυκαρε και τότε. Επομένως το άσυλο δεν έχει καμιά αξία σε δημοκρατικά πολιτεύματα πολύ απλά γιατί σήμερα έχουμε ελευθερία λόγου. Ο καθένας μπορεί να ανοίξει ένα μπλογκ και να λέει τις απόψεις του.Στη χούντα κάτι τέτοιο δεν υπήρχε και επομένως το άσυλο θα είχε νόημα, απο εκεί για παράδειγμα εξέπεμπε ο ελεύθερος ραδιοφωνικός σταθμός που σήμερα βρίσκει το ανάλογό του στα μπλογκς.
    Το άσυλο σήμερα έχει καταντήσει μηχανισμός περίθαλψης συμμοριών και λυπάμαι πολύ για αυτό.Όταν το indymedia φιλοξενείται στο server του πανεπιστημίου συντονίζοντας καταστροφές και βανδαλισμούς, όταν πυροβολούν ανθρώπους απο μέσα (και οι αστυνομικοί είναι άνθρωποι,συμπολίτες μας αν το έχουν ξεχάσει μερικοί, και μάλιστα με χαμηλούς μισθούς), τότε εσύ θα το διατηρούσες για το εαν και όταν έρθει μια νέα χούντα; Δηλαδή αν μια σφαίρα σκότωνε έναν αστυνομικό μέσα στην κλούβα, τότε θα έβαζες τη διατήρηση του ασύλου πιο πάνω απο την ανθρώπινη ζωή;

    Θα δανειστώ ένα ενδιαφέρον σχόλιο της αρθρογραφίας στο άρθρο του Μαρκουζε για το άσυλο..

    Και έρχομαι στην κουκούλα. Εντάξει κρίμα που τα σπάνε και γώ στεναχωριέμαι. Έχει σκεφθεί κανείς όμως αν αυτό το πανεπιστήμιο σημαίνει τίποτα στην ψυχή των νέων; Συμβολίζει κάτι θεσμικό, δημοκρατικό, κάποιο υψηλό ιδεώδες γνώσης; Και βέβαια όχι. Άλλο έναν χώρο παραπολιτικής των κομματικών μηχανισμών πρεσβεύει, και τελικά αυτό είναι.

    Επομένως και κλείνω, το πρόβλημα μας σήμερα δεν είναι το άσυλο αλλά αυτό που υποτίθεται ότι προστάτευε το άσυλο: Την ελεύθερη και ανεξάρτητη παραγωγή ιδεών με άξονα την επιστημονική γνώση. Αυτό λυπάμαι, αλλά δεν υπήρξε ποτέ και φαίνεται πως ούτε οι φωτιές ούτε και οι εντεταλμένοι άστολοι κουκουλοφόροι σας ξύπνησαν για να το δείτε.

    Το άσυλο υποτίθεται οτι προασπίζει αξίες που σήμερα δυστυχώς δεν υπάρχουν στο πανεπιστήμιο έτσι όπως έχει καταντήσει.Οπότε το σκυλεύονται οι κλαθε λογής αναρχοφασίστες που αγνοούν οτι οι αληθινές επαναστάσεις είναι κυρίως προσωπικό ζήτημα μέσω της αλλαγής του τρόπου ζωής μας.

    Στο 5 ουσιαστικά συμφωνούμε

    Διατήρηση και εξεύρεση μορφών διαμαρτυρίας συμβατών με την εκπαιδευτική ιδιότητα του πανεπιστημίου.

    Η κατάληψη είναι στέρηση ελαυθερίας και οι δήθεν ψηφοφορίες για κατάληψη είναι παρωδίες (το ξέρω απο έμπιστα πρόσωπα και μη κομματικοποιημένα).Αν τόσο η παιδεία όσο και η υγεία είναι δικαίωμα, θα επιτρεπόταν να κάνει κάποιος κατάληψη σε ένα νοσοκομείο επειδή διεκδικεί το τάδε ή το δείνα ;

  16. 16 babis 10 Ιανουαρίου, 2009 στο 11:25 μμ

    @Παντελη,

    Σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου, έχουμε γύρω στις 320.000 φοιτητές. Αν υπήρχε μια συνεισφορά της τάξης των 500€ το χρόνο (ποσό αστείο αφού πρόκειται για περίπου 40€ το μήνα) θα αποταμιεύονταν κάπου 160 εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο.Θα ήταν άσχημη ιδέα με αυτά τα χρήματα να φτιαχτεί ένα campus λίγο έξω απο την Αθήνα που οι μετακινήσεις είναι δύσκολες και υπάρχει και πρόβλημα χώρου; Αργότερα ανάλογες κινήσεις και στην Θεσσαλονίκη και επαρχία.

    Επιπλέον δεν με ενθουσιάζει ένα σύστημα που θα επιτρέπει σε έναν αλλοδαπό να σπουδάζει σε πανεπιστήμιο της χώρας μου (που λειτουργεί με δικά μας χρήματα) πληρώνοντας λιγότερο από ότι τα ελληνόπουλα.

    Εγώ δεν είμαι κατά των αλλοδαπών εαν και εφόσον λειτουργούν στα πλαίσια της νομιμότητας.Πρέπει να καταλάβουμε σα χώρα οτι ο αλλοδαπός που μπαίνει σε ένα ελληνικό πανεπιστήμιο και βγαίνει επιστήμονας είναι κέρδος για την Ελλάδα. Αυτός ούτε θα κλέψει ούτε θα σκοτώσει, αντίθετα μπορεί να μείνει στην ελλάδα, να εργαστεί νόμιμα, να προσφέρει υπηρεσίες και να συμβάλλει και στο δημογραφικό πρόβλημα. Αντίθετα πρόβλημα θα δημιουργήσει ο αλλοδαπός που τον χρησιμποιούμε για φτηνά εργατικά και δεν του εξασφαλίζουμε τίποτα. Το ζητούμενο είναι να αφομοιώνουμε αλλοδαπούς, να αποφεύγουμε τη γκετοποίησή τους και να προσπαθούμε να ανεβάζουμε το πνευματικό τους επίπεδο.(Εκτός κι αν σχεδιάζουμε να βομβαρδίσουμε το κέντρο της Αθήνας όπως το Ισραηλ τη Γάζα για να τους ξεφορτωθούμε)

    Επίσης διαφωνώ σε αυτά που λες περί θεωρίας.

    Δεν εννοώ να στραφούμε σε καθαρά εφαρμοσμένες κατευθύνσεις, εννοώ οτι η θεωρητική βάση της πανεπιστημιακής Παιδείας πρέπει να συνοδεύεται και απο έρευνα η οποία ανεβάζει το κύρος του πανεπιστημίου διεθνώς.

    Μια καλή ανάλυση για την έρευνα στην Ελλάδα εδώ

    Να προσθέσω και μερικά ακόμη σημεία που πρέπει να αλλάξουν και δεν ανέφερες:

    1) Αξιολόγηση των ΑΕΙ και ΤΕΙ

    2) Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών (είναι ανύπαρκτη τώρα)

    Θα συμφωνήσω απόλυτα. Οι φοιτητές θα πρέπει να αξιολογούν και να συμμετέχουν στην βελτίωση της διδασκαλίας.

    Στην στο πανεπιστήμιό μου Ιταλία για παράδειγμα, μοιράζεται ένα ερωτηματολόγιο με αξιολόγηση του κάθε μαθήματος όταν ο καθηγητής ολοκληρώσει τις παραδόσεις στο οποίο ο κάθε φοιτητής συμπληρώνει ανώνυμα και γράφει τις παρατηρήσεις του.

  17. 17 greggr 11 Ιανουαρίου, 2009 στο 7:04 μμ

    babi εξαιρετικό άρθρο. Πολύ καλή επίσης είναι και η συζήτηση- σχόλια που συνοδεύουν το άρθρο. Γενικά συμφωνώ στα περισσότερα θέματα που αναπτύσονται στο άρθρο και τα σχόλια. Ωστόσο να τονίσω κάτι που προαναφέρθηκε, ότι το πανεπιστήμιο είναι μικρογραφία της ελληνικής κοινωνίας, έτσι για να αλλάξει χρειάζεται ισχυρή πολιτική βούληση και όχι ωραία λόγια…

    gregsopinion.wordpress.com

  18. 18 vaso tsikou 18 Ιανουαρίου, 2009 στο 10:53 μμ

    … το κείμενο σου δεν θεωρείται αιρετικό … απλά εξ-αιρετικό ! Θεωρώ πολύ τυχερό τον εαυτό μου που είχα την δυνατότητα να το διαβάσω αν και είμαι εντελώς άσχετη με το θέμα … να’σαι καλά !
    Εύχομαι ότι καλύτερο στα βήματά σου … Βάσω !

  19. 19 HearNothing 12 Φεβρουαρίου, 2009 στο 11:12 πμ

    κάτι σχετικό σχετικά με πανεπιστήμια,γνώση κτλ…

    http://pessimisticlines.wordpress.com/

  20. 20 Γιάννης Αγιάννης 27 Δεκεμβρίου, 2010 στο 11:29 πμ

    Για να φτιάξουμε την παιδεία θα πρέπει να ξεκινήσουμε από το νηπιαγωγείο. Στο δημοτικό θα πρέπει ο μαθητής να είναι ήδη υπεύθυνος πολίτης. Αν στο Δημοτικό το Γυμνάσιο και στο Λύκειο τα μόνα που μαθαίνει, ο ΜΑΘΗΤΗΣ, είναι η ασυδοσία, η καταστροφή, η ασέβεια, η ανταρσία, η ανυπακοή, η ασυνέπεια, αν αμείβονται βαθμολογικά μόνο οι μάγκες (τουλάχιστον οι μισοί εκπαιδευτικοί δυστυχώς έτσι βαθμολογούν, για να έχουν το κεφάλι τους ήσυχο, γιατί διαφορετικά η πιο πάνω αναφερθείσα νοοτροπία τους καίει κυριολεκτικά ή γιατί δεν έχουν οι ίδιοι αξιακά συστήματα), παιδεία δεν έχουμε και στα Πανεπιστήμια, θα συνεχίζονται τα ίδια ακριβώς και χειρότερα από τα πιο πάνω, γιατί εκεί έχει λέει θεσπισθεί το Πανεπιστημιακό άσυλο. Συμφωνώ άσυλο ιδεών ΝΑΙ, ΝΑΙ. ΝΑΙ… ¨Όχι άσυλο πνευματικά ανιάτων, η άσυλο σε κάθε ανάρχα σε κάθε προβληματικό συμπολίτη μας ή μη. Μη ξεχνάμε ότι έχουμε και εισαγόμενους. Μη ξεχνάτε το χτίσιμο (και συνεπώς χέσιμο) του Πρύτανη, μη ξεχνάτε τον ξυλοδαρμό ενός συμπαθούς καθηγητή, που όσο διαφήμιζε το «έτσι θέλω» (πανεπιστ. Θράκης) ήταν καλός, μόλις όμως σοβαρεύτηκε έφαγε πολύ ξύλο από εκείνους που μέχρι χθες προστάτευε!!!!!! Είναι και άλλα που δεν μπορώ να γράψω έχουν όμως σχέση με τα πτυχία…
    Λυπάμαι ειλικρινά μα μου φαίνεται ότι ζούμε στη χώρα των ηλιθίων.
    Δε γίνεται, δεν πάει άλλο στο όνομα της ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, που οι περισσότεροι έχουν γραμμένη στα παλαιότερα υποδήματά τους, να εξευτελίζουμε θεσμούς, αξίες, ηθική, ΠΑΤΡΊΔΑ…..και συνεπώς τους ίδιους τους εαυτούς μας!


Αφήστε απάντηση στον/στην Λάμπρος Κωστάρας Ακύρωση απάντησης




Ιανουαρίου 2009
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
GreekBloggers.com

 

 

Macedonia Blogs